Εσωτερικός κανονισμός 1ου Νηπιαγωγείου Περιβολίων

Α.Ε.Ε

 Άξονας

Διδασκαλία, μάθηση και αξιολόγηση
Τίτλος Δράσης
«Ενίσχυση της φιλαναγνωσίας των μαθητών»
Στόχος Βελτίωσης
Στόχοι του προγράμματος
 
η άμεση εξοικείωση των μικρών μαθητών με το βιβλίο και την ανάγνωση, και ειδικότερα  η σταδιακή εδραίωση μιας φιλικής σχέσης με το λογοτεχνικό βιβλίο. 
 
 
 
  • η όξυνση της κριτικής και δημιουργικής σκέψης, 
  • η αναζωογόνηση κι ο εμπλουτισμός της φαντασίας και της εφευρετικότητας, 
  • η ανάπτυξη της αισθητικής καλλιέργειας και της συναισθηματικής νοημοσύνης τους. 
Γενικότερα, 
η καλλιέργεια της γλωσσικής έκφρασης μ’ έμμεσο-βιωματικό τρόπο, ώστε να ενισχυθεί η ικανότητα των μαθητών στην κατανόηση κειμένων, στην έκφραση απόψεων και ιδεών, συμβάλλοντας στην συγκρότηση μιας πολυδιάστατης και δημιουργικής προσωπικότητας.
Ενέργειες Υλοποίησης

                       

                                                                                                                                          

Η οργάνωση και η υλοποίηση δράσεων φιλαναγνωσίας, είτε από το σχολικό είτε από το οικογενειακό περιβάλλον, φέρνουν το παιδί της προσχολικής ηλικίας κοντά στο βιβλίο δημιουργώντας του, μια σειρά από οφέλη που συμβάλλουν στη γλωσσική ανάπτυξη, στη γνωστική εξέλιξη, στην ανάπτυξη των κοινωνικών δεξιοτήτων, στην ανάπτυξη της δημιουργικής φαντασίας και της κριτικής σκέψης καθώς και στην ενίσχυση της ομαδικότητας και τη συνεργασία με τους συνομηλίκους.

Η αγάπη για το βιβλίο δεν μεταδίδεται κληρονομικά ούτε αποτελεί μια εγγενή λειτουργία. Είναι μια επίκτητη συνήθεια που αποκτάται μέσα από μια μακροχρόνια και συστηματική παιδεία που δεν έχει καταναγκαστικό και υποχρεωτικό χαρακτήρα.

Εξαρτάται από τη συνεχόμενη, συστηματική και συνδυασμένη καθοδηγητική εμπλοκή όλων των φορέων που συμμετέχουν στη διαπαιδαγώγηση των παιδιών και ιδιαίτερα της οικογένειας και του σχολείου.

Στο πλαίσιο αυτο, ξεκινώντας από την ηλεκτρονική καταγραφή των 1.100 βιβλίων της δανειστικής βιβλιοθήκης του νηπιαγωγείου μας, οργανώσαμε  ποιοτικές δραστηριότητες με επίκεντρο τα βιβλία και επιδιώξαμε και την εμπλοκή των γονέων ώστε να υπάρχουν τα μέγιστα δυνατά οφέλη για τα παιδιά.

1.  Οργάνωση της βιβλιοθήκης της τάξης μας -  Ενημέρωση γονέων

  • Τόπος συνάντησης του παιδιού με το βιβλίο είναι η βιβλιοθήκη της τάξης, όπου οργανώσαμε μια ελκυστική γωνιά, κατάλληλα σχεδιασμένη με πλoύσιο υλικό ώστε να προσελκύει τα παιδιά και να τα παρακινεί δημιουργικά.  Στη συνέχεια βοηθήσαμε τα παιδιά να μάθουν πώς να συμπεριφέρονται, να κατανοήσουν τη λειτουργία της ως δανειστική, με ταυτότητες δανεισμού και φύλλα καταγραφής των  τίτλων των δανειζόμενων βιβλίων. 
  • Ενημερώσαμε τους γονείς για την λειτουργία της κάθε Παρασκευή και με ενημερωτικά φυλλάδια  εξηγήσαμε τους τρόπους ανάγνωσης των βιβλίων στο σπίτι.
  • Η δανειστική βιβλιοθήκη εκτός από το ότι έκανε τα παιδιά ενεργητικούς αναγνώστες, τα  βοήθησε  να αποκτήσουν σωστές συνήθειες ως προς τον τρόπο χρήσης και συντήρησης των βιβλίων, αναπτύσσοντας το αίσθημα της υπευθυνότητας που αφορά το δανεισμό και το σεβασμό των αντικειμένων που δεν τους ανήκουν. 

2. Δραστηριότητες Φιλαναγνωσίας για τη γνωριμία με το βιβλίο

Επιλέξαμε και προετοιμάσαμε  τις  φιλαναγνωστικές  δράσεις με βάση κείμενα ελκυστικά στα παιδιά που ακολουθούσαν τη σειρά παιχνίδι-βιβλίο-παιχνίδι. Προσπαθήσαμε τα παιδιά να έχουν ουσιαστική εμπλοκή με το κείμενο. Μέσα απο λεκτικές και εξωλεκτικές δραστηριότητες οι μικροί αναγνώστες είχαν την ευκαιρία να ασκήσουν και να δεχθούν επιδράσεις, να  το παρατηρήσουν αισθητικά, να ταυτιστούν με ήρωες, να θέσουν ερωτήματα, να εκφράσουν τα συναισθήματά τους και να αποτιμήσουν την αξία του βιβλίου.

              Πριν την έναρξη των δραστηριοτήτων

  • Επιλογή των αναγνωσμάτων
  • Προετοιμασία δραστηριοτήτων
  • Φιλοαναγνωστικές εμψυχώσεις
  • Αναγνωστική δραστηριοποίηση των παιδιών, κεντρίζοντας την περιέργειά τους

  Κατά τη διάρκεια των δραστηριοτήτων  επεξεργαστήκαμε, γνωρίσαμε, μάθαμε:

                 Τα είδη των βιβλίων

               Τα αφηγηματικά στοιχεία των βιβλίων

  •  Βασικά δομικά στοιχεία του κειμένου
  •  Θέμα
  •  Χαρακτήρες
  •  Πλοκή- Εξέλιξη
  •  Σκηνικό (χώρος και χρόνος)
  •  Οπτική γωνία    
   ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ : Τα παιδιά μαθαίνουν να αναγνωρίζουν τους χαρακτήρες, το θέμα, την πλοκή,  τη δομή,  την εστίαση,  το σκηνικό κάτω από το πρίσμα της διδακτικής τους προσέγγισης : https://el.padlet.com/madaskalak/dnzr55p90corp4i9 

               Τα περικειμενικά στοιχεία των βιβλίων

  • Εξώφυλλο
  • Οπισθόφυλλο
  • Τίτλος
  • Ταπετσαρίες
  • Μορφή γραπτού λόγου
   ΠΕΡΙΚΕΙΜΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ:  Τα παιδιά μαθαίνουν να αναγνωρίζουν το εξώφυλλο, το οπισθόφυλλο, τον τίτλο, την μορφή του γραπτού κειμένου, τις ταπετσαρίες : http://linoit.com/users/madaskalak/canvases/%CE%A0%CE%95%CE%A1%CE%99%CE%9A%CE%95%CE%99%CE%9C%CE%95%CE%9D%CE%99%CE%9A%CE%91%20%CE%A3%CE%A4%CE%9F%CE%99%CE%A7%CE%95%CE%99%CE%91   


   3. Φιλοαναγνωστικές πρακτικές και δράσεις

 Παγκόσμια ημέρα του παιδικού βιβλίου έχει ως σκοπό της να τονίσει την αξία των βιβλίων  και της ανάγνωσης καθώς και να ενθαρρύνει τη συνεργασία για την ανάπτυξη και τη διάδοση της παιδικής λογοτεχνίας

 Επίσκεψη συγγραφέα στο νηπιαγωγείο μας :  Ο συγγραφέας Νικ. Σμ. παρουσίασε στα παιδιά το βιβλίο του, " Τυρίνος  κλέφτης των φόβων" και  συζητήσαν ως ομάδα σχετικά με αυτό. Τα παιδιά  εκφράσαν τις απορίες και τις σκέψεις τους,   καθώς και τα  συναισθήματα που τους προκάλεσε το βιβλίο.

ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΠΑΙΔΙΚΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ 

   Ψηφιακός πίνακας ανακοινώσεων που τα παιδιά " ανέβασαν " τα αγαπημένα τους παραμύθια: https://padlet.com/madaskalak/b46roow2eoe3wsis                                                    Ψηφιακό βιβλίο που δημιουργήθηκε με τις εργασίες των παιδιών , αν ήταν τα ίδια βιβλία: https://read.bookcreator.com/SY9sPxJgmY9RxT-TmkEDHb9fIwfq6-GJSrpmA_Sp8VA/MreUt_l2ShalU-X_x7oVXw                                                                                    Ψηφιακό βιβλίο που δημιουργήθηκε με αφορμή δραστηριότητα που μετατρέπει το κείμενο από καθαρά λεκτικό σε πολυτροπικό: https://www.storyjumper.com/book/read/130706682/62501cbf8e6b4 

Οι αφίσες μας ( ψηφιακές και έντυπες )

              







 4.Φιλαναγνωσία και Νέες Τεχνολογίες

Διανύοντας τον 21ο αιώνα και έχοντας ενσωματωθεί για τα καλά οι νέες τεχνολογίες στην καθημερινότητά μας,  δεν θα μπορούσε να παραλειφτεί η ενσωμάτωση τους στο κεφάλαιο «Φιλαναγνωσία». Ο σχεδιασμός των εφαρμογών φιλαναγνωσίας με τη χρήση των νέων τεχνολογιών που συνόδευαν πολλές από τις δραστηριότητες των βιβλίων μας είχαν ως αρχή  την απόλυτη και καθολική πρόσβαση σε αυτές από τα παιδιά, το να είναι εύχρηστες, ευχάριστες, επικοινωνιακές, να σέβονται τις ανάγκες και τις επιθυμίες τους και να είναι ελκυστικές και διαδραστικές.