Άξονας
- η όξυνση της κριτικής και δημιουργικής σκέψης,
- η αναζωογόνηση κι ο εμπλουτισμός της φαντασίας και της εφευρετικότητας,
- η ανάπτυξη της αισθητικής καλλιέργειας και της συναισθηματικής νοημοσύνης τους.
Η οργάνωση και η υλοποίηση δράσεων φιλαναγνωσίας, είτε από το σχολικό είτε από το οικογενειακό περιβάλλον, φέρνουν το παιδί της προσχολικής ηλικίας κοντά στο βιβλίο δημιουργώντας του, μια σειρά από οφέλη που συμβάλλουν στη γλωσσική ανάπτυξη, στη γνωστική εξέλιξη, στην ανάπτυξη των κοινωνικών δεξιοτήτων, στην ανάπτυξη της δημιουργικής φαντασίας και της κριτικής σκέψης καθώς και στην ενίσχυση της ομαδικότητας και τη συνεργασία με τους συνομηλίκους.
Η αγάπη για το βιβλίο δεν μεταδίδεται κληρονομικά ούτε αποτελεί μια εγγενή λειτουργία. Είναι μια επίκτητη συνήθεια που αποκτάται μέσα από μια μακροχρόνια και συστηματική παιδεία που δεν έχει καταναγκαστικό και υποχρεωτικό χαρακτήρα.
Εξαρτάται από τη συνεχόμενη, συστηματική και συνδυασμένη καθοδηγητική εμπλοκή όλων των φορέων που συμμετέχουν στη διαπαιδαγώγηση των παιδιών και ιδιαίτερα της οικογένειας και του σχολείου.
Στο πλαίσιο αυτο, ξεκινώντας από την ηλεκτρονική καταγραφή των 1.100 βιβλίων της δανειστικής βιβλιοθήκης του νηπιαγωγείου μας, οργανώσαμε ποιοτικές δραστηριότητες με επίκεντρο τα βιβλία και επιδιώξαμε και την εμπλοκή των γονέων ώστε να υπάρχουν τα μέγιστα δυνατά οφέλη για τα παιδιά.
1. Οργάνωση της βιβλιοθήκης της τάξης μας - Ενημέρωση γονέων
- Τόπος συνάντησης του παιδιού με το βιβλίο είναι η βιβλιοθήκη της τάξης, όπου οργανώσαμε μια ελκυστική γωνιά, κατάλληλα σχεδιασμένη με πλoύσιο υλικό ώστε να προσελκύει τα παιδιά και να τα παρακινεί δημιουργικά. Στη συνέχεια βοηθήσαμε τα παιδιά να μάθουν πώς να συμπεριφέρονται, να κατανοήσουν τη λειτουργία της ως δανειστική, με ταυτότητες δανεισμού και φύλλα καταγραφής των τίτλων των δανειζόμενων βιβλίων.
- Ενημερώσαμε τους γονείς για την λειτουργία της κάθε Παρασκευή και με ενημερωτικά φυλλάδια εξηγήσαμε τους τρόπους ανάγνωσης των βιβλίων στο σπίτι.
- Η δανειστική βιβλιοθήκη εκτός από το ότι έκανε τα παιδιά ενεργητικούς αναγνώστες, τα βοήθησε να αποκτήσουν σωστές συνήθειες ως προς τον τρόπο χρήσης και συντήρησης των βιβλίων, αναπτύσσοντας το αίσθημα της υπευθυνότητας που αφορά το δανεισμό και το σεβασμό των αντικειμένων που δεν τους ανήκουν.
2. Δραστηριότητες Φιλαναγνωσίας για τη γνωριμία με το βιβλίο
Επιλέξαμε και προετοιμάσαμε τις φιλαναγνωστικές δράσεις με βάση κείμενα ελκυστικά στα παιδιά που ακολουθούσαν τη σειρά παιχνίδι-βιβλίο-παιχνίδι. Προσπαθήσαμε τα παιδιά να έχουν ουσιαστική εμπλοκή με το κείμενο. Μέσα απο λεκτικές και εξωλεκτικές δραστηριότητες οι μικροί αναγνώστες είχαν την ευκαιρία να ασκήσουν και να δεχθούν επιδράσεις, να το παρατηρήσουν αισθητικά, να ταυτιστούν με ήρωες, να θέσουν ερωτήματα, να εκφράσουν τα συναισθήματά τους και να αποτιμήσουν την αξία του βιβλίου.
Πριν την έναρξη των δραστηριοτήτων
- Επιλογή των αναγνωσμάτων
- Προετοιμασία δραστηριοτήτων
- Φιλοαναγνωστικές εμψυχώσεις
- Αναγνωστική δραστηριοποίηση των παιδιών, κεντρίζοντας την περιέργειά τους
Κατά τη διάρκεια των δραστηριοτήτων επεξεργαστήκαμε, γνωρίσαμε, μάθαμε:
Τα είδη των βιβλίων
- Εικονογραφημένο βιβλίο χωρίς λόγια - (wordless picture book)"Η αρπαγή της κότας" Δείτε τις εργασίες και τα παιχνίδια στο παρακάτω padlet: https://padlet.com/madaskalak/bktu35fn3xa9rop0
- Ποίηση - Χαϊκού " Στη μύτη του κουταβιού μια ακριδούλα" Δείτε τις εργασίες μας στο παρακάτω padlet: https://el.padlet.com/madaskalak/g9vv3z8stnv1cgoz "
- " Παραμυθοτράγουδα " : Το καρότο και η αγκινάρα " . Δείτε το βίντεο:
- Βιβλία γνώσεων - ( Βιογραφίες- Διάστημα ) Χρονική γραμμή - Μαρί Κιουρί: https://www.timetoast.com/timelines/2744538 Χρονική γραμμή - Βιογραφίες: https://www.timetoast.com/timelines/200740
- Διάστημα - Πλανήτες: https://www.storyjumper.com/book/read/128454412/62339b8b7b83c Συνέντευξη με τον Γαλιλαίο Γαλιλέι: https://www.thinglink.com/scene/1559274819390799875
- Βιβλίο στα Αγγλικά ¨Μια πολύ πεινασμένη κάμπια" : https://www.storyjumper.com/book/read/121742802/629511a8189f4
Τα αφηγηματικά στοιχεία των βιβλίων
- Βασικά δομικά στοιχεία του κειμένου
- Θέμα
- Χαρακτήρες
- Πλοκή- Εξέλιξη
- Σκηνικό (χώρος και χρόνος)
- Οπτική γωνία
Τα περικειμενικά στοιχεία των βιβλίων
- Εξώφυλλο
- Οπισθόφυλλο
- Τίτλος
- Ταπετσαρίες
- Μορφή γραπτού λόγου
3. Φιλοαναγνωστικές πρακτικές και δράσεις
Παγκόσμια ημέρα του παιδικού βιβλίου έχει ως σκοπό της να τονίσει την αξία των βιβλίων και της ανάγνωσης καθώς και να ενθαρρύνει τη συνεργασία για την ανάπτυξη και τη διάδοση της παιδικής λογοτεχνίας
Επίσκεψη συγγραφέα στο νηπιαγωγείο μας : Ο συγγραφέας Νικ. Σμ. παρουσίασε στα παιδιά το βιβλίο του, " Τυρίνος κλέφτης των φόβων" και συζητήσαν ως ομάδα σχετικά με αυτό. Τα παιδιά εκφράσαν τις απορίες και τις σκέψεις τους, καθώς και τα συναισθήματα που τους προκάλεσε το βιβλίο.
ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΠΑΙΔΙΚΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ
Ψηφιακός πίνακας ανακοινώσεων που τα παιδιά " ανέβασαν " τα αγαπημένα τους παραμύθια: https://padlet.com/madaskalak/b46roow2eoe3wsis Ψηφιακό βιβλίο που δημιουργήθηκε με τις εργασίες των παιδιών , αν ήταν τα ίδια βιβλία: https://read.bookcreator.com/SY9sPxJgmY9RxT-TmkEDHb9fIwfq6-GJSrpmA_Sp8VA/MreUt_l2ShalU-X_x7oVXw Ψηφιακό βιβλίο που δημιουργήθηκε με αφορμή δραστηριότητα που μετατρέπει το κείμενο από καθαρά λεκτικό σε πολυτροπικό: https://www.storyjumper.com/book/read/130706682/62501cbf8e6b4
Οι αφίσες μας ( ψηφιακές και έντυπες )
4.Φιλαναγνωσία και Νέες Τεχνολογίες
Διανύοντας τον 21ο αιώνα και έχοντας ενσωματωθεί για τα καλά οι νέες τεχνολογίες στην καθημερινότητά μας, δεν θα μπορούσε να παραλειφτεί η ενσωμάτωση τους στο κεφάλαιο «Φιλαναγνωσία». Ο σχεδιασμός των εφαρμογών φιλαναγνωσίας με τη χρήση των νέων τεχνολογιών που συνόδευαν πολλές από τις δραστηριότητες των βιβλίων μας είχαν ως αρχή την απόλυτη και καθολική πρόσβαση σε αυτές από τα παιδιά, το να είναι εύχρηστες, ευχάριστες, επικοινωνιακές, να σέβονται τις ανάγκες και τις επιθυμίες τους και να είναι ελκυστικές και διαδραστικές.